torstai 29. marraskuuta 2018

Ideoita mainonnan suunnitteluun

Halusin lähteä perehtymään paremmin mainonnan suunnitteluun. Niinpä kävin lainaamassa kirjastosta kasan kirjoja ja kokosin niistä parhaimmat vinkit talteen. Tässä parhaimmat löytämäni tärpit:

Ideointiprosessi

"Ajattele aina, että se mitä sinun on tehtävä on helppoa!"

-Selätä tyhjän paperin kammo kirjoittamalla aiheeseen liittyviä sanoja ja lauseita, koita unohtaa paineet lopputuloksesta.
-Älä aseta itsellesi turhia rajoja, mutta aseta työllesi deadline.
-Usko omiin kykyihisi keksiä mahtava idea
-Jätä "täydellinen idea" hautumaan ja katso tuntuuko idea vielä myöhemmin toteuttamisen arvoiselta.

Mainonnan suunnittelu

"Miksi kohderyhmä valitsisi sinun tuotteesi kilpailijan sijasta?"
-Mieti mihin mainoksesi pyrkii? Onko tavoitteena tunnettavuuden lisääminen, myynnin lisääminen vai brändäys?
-Tutustu tuotteeseen ja sen kohderyhmään 
-Tutustu kilpailijoiden tuotteisiin - mikä niistä uupuu?
-Tutustu kipailijoiden khderyhmiin ja someihin, mikä niissä toimii, mikä ei
-Mieti minkä ongleman mainonta koittaa ratkaista? (esim huono tunnettavuus, mielikuva tuotteesta)
"Kysy itseltäsi miksi juuri sinä ostaisit tämän tuotteen?"
-Anna itsellesi lupa keksiä myös huonoja ideoita
-Unohda kuluneet heitot ja puolikuolleet stereotypiat
-Rehellisyys  on paras keino hankkia asiakkaan luottamus

Mainonnan peruspilareita

Tietyt ihmisiä koskevat stereotypiat eivät koskaan muutu, pyri mainoksellasi vetoamaan näihin!

-Turvallisuuden kaipuu, halu pysyä terveenä, halu näyttää hyvältä, halu voida vielä paremmin, saada myönteistä huomiota muilta, ansaita lisää, onnistua


Vinkkejä mainosten tekemiseen

"Kaikki oli ennen paremmin"

- Hyödynnä nostalgiaa.

"Nyt kaikki vasta hienosti onkin"

-Keksi edellisen vinkin vastakohta.

"Sanaleikkejä"

-Käytä typografiaa luovasti.

"Luo hahmo"

-Draama kiinnostaa, luo mainokseen hahmo ja jännittävä käänne.

"Käytä jo luotua"

-Ideoi legendojen, tarinoiden, elokuvien pohjalta. Käytä epäsuoria viittauksia.

"Tämä tuote on kuin..."

-Vertaa

"Aktivoi kohderyhmä"

-Tee mainos pelin, visailun tai leikin muotoon.

"Vain yksi sana"

- Löydätkö adjektiivin tai verbin joka kuvaa tuotettasi niin hyvin, että voit koota koko mainoskampanjan sen ympärille?

"Syntymä"

-Miten tuote tai palvelu sai alkunsa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti