Mitä on hakukoneoptimointi?
Hakukoneoptimointi on käytännössä sitä, että valitset ja käytät nettisivuilla tiettyjä sanoja, joita hakevat ihmiset haluavat ostaa tuotettasi tai palveluasi. Hakukoneoptimoinnilla säädellään sitä, miten sivusi asettuu googlettaessa. Pyrkimys on siis saada nettisivu ensimmäisten hakutulosten joukkoon.
Sivun sisäinen hakukoneoptimointi
Title-elementti (title tagi)
Näkyy hakutuloksissa klikattavana linkkinä.
-Varmista, että joka sivulla on yksilöllinen title-teksti (sama teksti ei siis toistu)
-Sijoita titleen 1-3 keskeistä sanaa
-Ujuta avainsanat osaksi luontevaa ilmaisua, älä luettele.
-Laita tärkein avainsana alkuun.
-Pidä teksti ytimekkäänä, enintään 70 merkkiä.
-Sijoita yrityksen nimi tekstin loppuun
-Vinkkaa toimintakehotteella "tilaa, kokeile, säästä, lähetä, katso, lataa tms."
-Sisällytä avainsana välillä kahdessa taivutusmuodossa
Meta-description tagi :n sisältö voi näkyä hakutuloksessa linkin alla olevana kuvauksena.
Sivukohtainen kuvaus kannattaa kirjoittaa, koska
-vaikuttaa hakutuloksessa näkyvään tekstiin
-saada klikkaus, jos teksti on kiinnostava
-luodaan positiivista mielikuvaa
Paranna käyttökokemusta
-Vältä häiritseviä mainoksia ja pidä määrä kohtuullisena
-Älä käytä mainoksia, jotka pakottavat vierittämään sivua, jotta sisältö tulee esiin
-Helposti luettava teksti (silmäiltävä)
-Uniikki sisältö
-Älä julkaise keskeneräistä, äläkä lainaa
-Vältä toistuvaa sisältöä
-Älä kohdenna sisältöä liian läpinäkyvästi ja suoraviivaisesti suosittuihin hakusanoihin.
Domain ja url
Domain: verkkotunnus
Url: verkko-osoite
Avainsana domain-nimessä
Verkkotunnuksen perusosan täysi vastaavuus on tehokkainta. (esim www.kandeladesign.com)
Avainsana url:issa
Avainsana verkko-osoitteessa tekee hakutuloksen olennaisemman näköiseksi.
Huom! Jos URL:issa on yli 2-3 yhtäsuuruusmerkkiä Google voi antaa miinuspisteitä.
Meta description tekstissä kannattaa pyrkiä:
-Pitämään pituus korkeintaan 155 merkissä (mahtuu hakutulokseen tietokoneen näytöllä)
-Alkuun tärkein informaatio (kännykällä teksti näkyy lyhyempänä)
-Sisällytä tekstiin tärkeitä avainsanoja (näkyvät lihavoituina)
-Anna informatiivisia vinkkejä sisällöstä
Otsikko
Käytä mielenkiintoa herättäviä otsikoita, jotka sisältävät avainsanoja.
Leipäteksti
-Käytä avainsanoja kohtuudella koko tekstin matkalla alusta loppuun, mutta erityisesti tekstin alussa.
-Laita avainsanoja lauseiden alkuun
-Avainsanatiheys kannattaa pitää alle 5% kaikista sanoista.
-Jos sivulla vieraillaan vain hetki Google laskee hakukonesijoitusta, kirjoita siis mielekkäästi suoraan asiakkaalle.
Kuvien alt-attribuutti
-On kuvien sanallinen ilmaisu
-Soveltuu erityisesti kuvahaku optimointiin, tee teksti kuvaavaksi.
Linkit muilta sivustoilta
-tärkeitä hakukoneoptimoinnissa
-pyydä linkitystä yhteistyökumppaneiden, asiakkaiden ja alihankkijoiden sivustoilta
"Hae näkyvyyttä, muista mainostaa!"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti