maanantai 7. toukokuuta 2018

Kuvaukset ja kameran käyttö

Ensimmäiset kuvaukset sujuivat loistavasti. Mallini olivat luontevia ja vaativat vain pientä ohjausta. Hyvien suunnitelmien avulla, pysimme aikataulussa ja saimme kaikki haluamani kuvat kuvattua.

Kuvauksia Salon skeittiparkilla
Kuvauspäivä oli aurinkoinen ja suora auringonvalo hieman hankaloitti kuvausta. Säädin kameran valotusta jonkin verran miinukselle ja  ISO-arvoa pienemmäksi, jotta kuvat eivät palaisi puhki. Suljinaikaa en juurikaan joutunut säätämään, sillä kuvasin lähinnä pysähtyneitä kohteita. Kuvassa, jossa malli skeittasi, laitoin suljinaikaa pienemmälle, jotta liikkuva kohde pysyi tarkkana. Aukon esivalintaa säädin jonkin verran, jotta saisin taustaa sumeaksi ja mallit tarkoiksi.

Saatuamme ensimmäiset kuvaukset valmiiksi, lähetimme kuvia asiakkaalle arvioitavaksi. Asiakas piti kuvista, mutta mainitsi, että Day Offin logo näkyy liikaa ja toivoi enemmän kuvia, joissa tuotteet olisivat ensisijaisesti esillä.
Hakiessani uudet kuvauslainat jätin Day Offin tuotteet kaupan hyllylle ja keskityin kuvaamaan muita tuotteita.

  Seuraavaksi tein nopeat tuotekuvaukset koululla, joissa kuvasin vain kenkiä, renkaita ja trukkeja. Kuvasin sekä ulkona, että sisällä, kuvauspöydällä lamppujen kanssa. Lamppu oli melko keltainen, joten jouduin manuaalisesti säätämään valkotasapainoa, tämän lisäksi otin kuvia erilaisilla aukoilla, nähdäkseni millaisella tarkkuudella tuote tuli parhaiten esiin. Hankalaa oli asetella lamput siten, ettei niiden heijastus näkynyt kuvassa. 
  Kävin välissä palauttamassa vanhat tuotteet ja hakemassa uudet kuvauslainat. Ennen kuvauksia koitin etsiä erästä kuvauslokaatiota, mutta ilmeisesti kyseinen rakennus oli purettu. En ehtinyt käydä katsomassa toista kohdetta etukäteen, joten näiden kuvausten suunnittelu jäi hieman puolitiehen. Kuvauspäivänä huomasin miten oleellista kuvauslokaatiossa käyminen, ennen kuvauksia on. Näissä kuvauksissa kului paljon enemmän aikaa kuvakulmien miettimiseen ja mallien asemoimiseen. Sää oli myös kuvausten suhteen haastavampi, vaihtelevan pilvisyyden takia. Jouduinkin vaihtamaan kameran asetuksia lähes joka kuvan välillä. Toisaalta tämä kasvatti itsevarmuuttani kameran käyttäjänä, kun oikeat säädöt alkoivat löytä helpommin. Kuvasimme myös sisällä, hylätyssä viljasiilossa, joka tuotti omat haasteensa vähäisen valon takia. Sain tämän kuitenkin käännetyä edukseni ja käytin hämyistä valoa tehokeinona. Tälläkertaa mallini eivät myöskään olleet niin kokeneita kameran edessä, joten pääsin harjoittelemaan heidän ohjaustaan ja luontevan ilmapiirin synnyttämistä. Aluksi hieman jäykät poseeraukset kuitenkin muutttuivat loppuakohden luontevimmiksi ja eläväisemmiksi. Myös näistä kuvauksista tuli useita onnistuneita otoksia.

Kameran säätöjä


Iso-Arvo

ISO-arvo kertoo kuinka herkkä kameran kenno on valolle. Pienempää ISO-arvo käytetään valoisalla kuvatessa ja mitä hämärämpää on sitä suurempi ISO-arvo vaaditaan. ISO-arvon kanssa tulee kuitenkin olla varovainen, mitä suurempaa arvoa käytät sitä enemmän kuvan kohina kasvaa. Kuvan valoisuutta tulisi siis lisätä, jos mahdollista, mielummin erillisillä valoilla , tai suljinaijan säädöillä.

Suljinaika

Suljinaika eli valotusaika määrittää kauanko valoa pääsee kameran kennolle tai filmille. Mitä pienemmän suljinaijan valitset, sen enemmän valoa pääsee kameraan ja päinvastoin suuremmalla suljinajalla valoa pääsee vähemmän.
Suljinajalla säädetään sitä, miten liike näkyy kuvassa. 
Mitä lyhyempi suljinaika on sitä paremmin liikkeen saa pysäytettyä, hitaalla suljinajalla liike "näkyy" kuvassa. Jos suljinaika on pienempi kuin 1/50 tarvitaan kuvaukseen jalusta, jotta kamera pysyy vakaana eikä kuvasta tule heilahtanutta.

Aukko

Aukko on objektiivissa reikä, joka päästää valon sisään. Objektiivin aukon koko säätelee sitä, miten paljon valoa objektiivin läpi pääsee. Valon lisäksi aukko vaikuttaa kuvan syväterävyyteen. Aukkoa säädetään f-arvolla. Pienellä f-arvolla, eli aukon ollessa suuri, syväterävyys on pieni, eli vain pieni osa kuvasta on tarkka. Suurella f-arvolla, eli aukon ollessa pieni, kuvan syväterävyys on laajempi, jolloin kuva on kauttaaltaan terävä.

Day Off - luonnokset ja kuvaussuuitelma

Keskusteltuamme asiakkaan kanssa ensimmäisen kerran, saimme oikeastaan täysin vapaat kädet toteuttaa omat visiomme. Saimme myös vapaasti valita tuotteet, joita käytämme. Päädyimme tekemään kuvauksia siten, että käymme välillä vaihtamassa tuotteet, joten toteutamme molemmat kahdet eri kuvaukset. Day Offilla on oma skeittitiimi, joten sovimme ettemme kuvaa skeittaus kuvia, vaan kuvausjärjestely/fiiliskuvia heidän tuotteistaan.
Lähdin lähestymään aihetta kokoamalla Pinterestiin aiheesta kansion.

Kuva 1Kuva 2Kuva 3
Seuraavaksi tein käsin luonnoksia, jotka lähetin asiakkaalle ja jotka hän hyväksyi.

Kuvaussuunnitelma


Kuvien kohderyhmänä ovat nuoret, joten pyrin kuvien avulla luomaan tarinaa kahden  trendikkään nuoren kesäisestä skeittipäivästä. Tarinaa enemmän haluan luoda mielikuvia tyylistä ja elämäntavasta, joka tavoittaa myös lajia harrastamattoman asiakaskunnan.
Seuraavaksi lähdin etsimään ja kuvaamaan kuvauspaikat. Tämän jälkeen tein aikataulun ja suunnitelman kuvauspäivälle. Tein alustavan aikataulun kauanko kuvaan missäkin kohteessa, ja mitä kuvia näissä kohteissa haluan ottaa.

Kuvauslokaatioita

Rekvisiittoja ei juurikaan tarvittu. Pyysin malleja laittamaan kuvauspäivänä mustat siistit farkut, sekä skeittaukseen sopivat kengät joista ei selvästi näkynyt mitä merkkiä ne ovat. Liikkeen omia kenkiä emme voineet käyttää ulkokuvauksissa, sillä sen jälkeen ne eivät olisi olleet myyntikelpoiset. Annoin mallille myös suuntaa-antavat ohjeet millaisen meikin hän tekisi. Kotoa toin skeittilaudan, sekä trukit ja renkaat asiakkaan lautaan.
Teimme ryhmässäni aikataulun , milloin kumpikin kuvaa, milloin lähetämme kuvat asiakkaalle arvioitaviksi, sekä milloin haemme ja palautamme kuvauslainat. Tämän jälkeen kaikki olikin valmista kuvauksia varten!

keskiviikko 2. toukokuuta 2018

Esimotorola

1. Mitkä ovat tämän asiakkuuden tavoitteet?

Asiakkuuden tavoitteena on luoda asiakkaalle heidän toiveidensa mukaisia, laadukkaita ja asiakkaan tarpeita edistäviä kuvia. Asiakkuuden tavoitteena omalta osaltani on kehittyä ihmisten kuvaamisessa, sekä mallien ohjeistamisessa ja tuottamaan asiakkaan brändin mukaista kuvamateriaalia. 

2. Mitkä ovat asiakkaan hyödyt?

Asiakas saa monipuolista kuvamateriaalia tuotteidensa markkinointiin, uudesta näkökulmasta toteutettuna.

3. Mitä teoriaa sovellan tai mitä opin?

Pyrin ottamaan aikakauslehti-tyylisiä fiiliskuvia, joilla markkinoidaan enemmän liikkeen brändiä kuin yksittäisiä tuotteita, mutta joista tuotteet kuitenkin tulevat hyvin esiin. Pyrin kuvilla luomaan trendikästä ja tarttuvaa mielikuvaa, joka uppoaa myös muihin kuin lajin harrastajiin, jolloin liikke tavoittaa lisää asiakaskuntaa.
 Opin yhteistyöntekoa asiakkaan kanssa, kuvausten suunnittelua, kameran parempaa käyttöä, mallien ohjeistusta, erilaisten kuvakulmien tehon vaikutusta kuvaan ja visioimaan suurempia kokonaisuuksia kuvausjärjestelyn yhtydessä. 

4. Mitä osaamista tämä vaatii tiimiltäni ja minulta?

Projekti vaatii meiltä kameran käytön monpuolista osaamista, suljinajan määrittämistä, syväterävyyden valitsemista, sekä valotuksen ja ISO-arvon säätöjen hallitsemista. Projekti vaatii myös huolellista suunnittelua, luonnosten tekoa, kuvauspaikkojen ja mallien valitsemista, aikatauluttamista, sekä asiakkaan toiveiden kuuntelemista ja niiden toteuttamista. 

5. Miten tämä asiakkuus vie tiimiäni kohti visiota?

Asiakkuus antaa meille monipuoliset mahdollisuudet lähteä tutkimaan ja työstämään tuotekuvaamista, suunnittelua ja toteutusta. Projektin yhteydessä meillä on laajat mahdollisuudet kokeilla niin yksittäisten tuotteiden kuvaamista, kuin laajempia kuvakokonaisuuksia. Asiakkuuden kautta opimme myös brändiin tutustumista, sekä sen purkamista kuvalliseen muotoon oikeiden elementtien avulla. Tärkein asia jonka projektista haluan oppia on fiiliksen ja mielikuvan välittäminen valokuvan avulla. 

Asiakkaana Day Off

Day Off on alkujaan Suomen ensimmäinen skeittikauppa. Alunperin se toimi Helsingissä 1977-1981. 36 vuoden jälkeen, alkuperäisen liikkeen omistajan poika Mika Eirtovaara herätti liikkeen uudelleen eloon Turun Rauhankadulla.
Day Offin omat tuotteet on valmistettu luomupuuvillasta ja koko tuotantoketju on valvottua ja sertifiioitua ja niiden hiilijalanjälki on poikkeuksellisen alhainen.

”Miqu oli minun isäni. Hänen perintönsä on Day Off. Halu liikkua. Halu kokeilla rajojaan. Halu olla vapaa edes hetken. Edes yhden päivän. Have a Day Off!
 - Mika Eirtovaara, Day Off –brändin jatkaja

Kuva: http://thedayoff.fi/epages/miqusdayoff.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/miqusdayoff/Products/DO-DECK-001
Saimme hankkia näyttöön asiakkaamme itse. Teimme aluksi listan mahdollisista asiakkaista, mutta alusta alkaen toivoin, että saisimme tehdä yhteistyötä. Soitimmekin Day Offille heti ensimmäisenä ja saimme sovittua kuvausjärjestelyistä ja tapaamisen aiheen tiimoilta!

sunnuntai 29. huhtikuuta 2018

Tulevaisuuden kouluruoka - kuvaukset


Meillä oli kaksi päivää aikaa saada kuvaukset purkkiin ja jokaisesta työvaiheesta oli saatava kuva. Ahtaassa keittiössä usean kokin ja kuvaajan kanssa, sekä hektisessä ympäristössä paineet olivat kovat. Valokuvaaminen vei kuitenkin mennessään ja pian työhön uppoutui niin, ettei ulkopuoliseen melskeeseen enää kiinnittänyt huomiota. Haastetta toi mukaan myös se, että usempi kokki toteutti reseptejä samaan aikaan, joten kokoajan tuli olla valppaana ja tarkkailla missä tapahtuu milloinkin! Teollisuuskeittiö ei metallipintoineen ole kovin kuvauksellinen ympäristö, joten kuvien rajaukseen ja syväterävyyteen tuli kiinnittää erityisesti huomiota. Pääsimme myös kokeilemaan ihmisten ohjausta kuvaustilanteessa, kun ohjeistimme kokkeja poseeraamaan, kuviin sopivalla tavalla. Kuvauspäivät olivat erittäin opettavaisia ja myös itsetuntoa kohottavia, kun huomasin että onnistuin haasteellisista kuvausolosuhteista huolimatta saamaan useampia hyviä kuvia! 
Varsinaiseen kuvausjärjestelyyn pääsimme vasta valmiin aterian kanssa. Itse valitisin sinertävän vihreän lautasen tuomaan punertavan murekkeen väriä paremmin esiin. Reseptissä haluttiin korostaa kotimaisuutta ja ekologisuutta, joten valitsin puisen alustan ja ripottelin vielä yrttejä taustalle.
Lopuksi muokkasimme kuvat Lightroomilla.
Tässä kuvauspäivien parhaimmistoa:





Tulevaisuuden kouluruoka-kilpailu - Kuvausten suunnittelu

Lähdimme toteuttamaan yhtistyöprojektia koulumme catering puolen kanssa. He osallistuvat Tulevaisuuden kouluruoka-kilpailuun ja meidän tehtävänämme oli dokumentoida ruuan valmistus, sekä kuvata valmiista ruuasta hyvät kuvat kuvausjärjestelyn oppien mukaisesti.
Kävimme ensin briiffissä, jossa meille lyhyesti selostettiin mistä projektissa on kyse ja pääsimme maistelemaan ehdolla olevia reseptejä, sekä tutustumaan kuvuasympäristöön. Tämän jälkeen selailimme ruoka-blogeja ja pinterestiä saadaksemme inspiraatiota projektiin.

Kilpailun ohjeet.
Kokkipuolen mindmap reseptiin.

Kuva: https://fi.pinterest.com/pin/553942822911967970/
Kuva: https://fi.pinterest.com/pin/553942822911968030/
Kuva: https://fi.pinterest.com/pin/553942822911967968/

Vesileikkuu-Robohach

Vesileikkuu

Vesileikkuri tuottaa kovalla paineella vesisuihkun, jonka avulla on mahdollista leikata lähes mitä tahansa, kangasta, metallia tai jopa kiveä. Vesileikkuun avulla on mahdollista leikata monimutkaisiakin muotoja. Haluttumuoto piirretään tietokoneella, jolloin vesileikkuri leikkaa halutun muodon ankkuripisteitä seuraamalla.

Robohach

  Saimme tehtäväksemme suunnitella portit Robohach tapahtumaan. Robohach on suunnattu aikuisille, joiden intohimona on tekniikka. Tapahtumassa ryhmät suunnittelevat ja toteuttavat robotin, joiden tulee selvittää tehtävärata. Meidän tehtävänämme oli siis ideoida ja toteuttaa portit, jonka läpi robottien tulisi kulkea. Saimme suuntaa-antavat mitat porttien koosta ja vapaat kädet visuaaliseen ilmeeseen.Porttien tuli asettua noin 75 cm pöytien päälle ja aukon tuli olla 20 x 20 cm kokoinen. Porttien tuli myös pysyä itse pystyssä, joten suunnittelimme ne flatback rakenteella. Flatbackilla tarkoitetaan sitä että objektin voi purkaa osiin, kuljetuksen ja säilyttämisen helpottamiseksi. Teimme siis porteillemme erilliset irrotettavat jalat, joiden varassa se pysyi pystyssä.
 Kokoonnuimme luokan kanssa pohtimaan aihetta ja päädyimme teemaan "Nostalgiset pelihahmot", sen jälkeen jaoimme pienemmille ryhmille omat hahmot. Minun ryhmäni sai toteutettavaksi Sonicin.
Teimme ensin luonnokset käsin, jonka jälkeen piirsimme ne puhtaaksi Illustratorilla. Vesileikkuussa hinta muodostuu ankkuripisteiden mukaan, joten portti tuli toteuttaa niiden mahdollisimman vähäisellä käytöllä. Huomiotava oli myös se etteivät leikkuurajat olleet liian lähellä toisiaan, jolloin materiaalinamme käytetty finnfoam olisi haljennut. Leikkuuratojen välille tuli siis suunnitella siltoja, pitämään rakenteet kasassa.

Suunnittelemani portti
Valitettavasti olin sairaana, kun vesileikkuu tapahtui, joten en päässyt seuraamaan itse tapahtumaa. Portin leikkuun jälkeen teippasimme finnfoamlevyt yhteen ja maalasimme portin.
Porttimme kisapaikalla.