Ensimmäiset kuvaukset sujuivat loistavasti. Mallini olivat luontevia ja vaativat vain pientä ohjausta. Hyvien suunnitelmien avulla, pysimme aikataulussa ja saimme kaikki haluamani kuvat kuvattua.
Kuvauksia Salon skeittiparkilla |
Kuvauspäivä oli aurinkoinen ja suora auringonvalo hieman hankaloitti kuvausta. Säädin kameran valotusta jonkin verran miinukselle ja ISO-arvoa pienemmäksi, jotta kuvat eivät palaisi puhki. Suljinaikaa en juurikaan joutunut säätämään, sillä kuvasin lähinnä pysähtyneitä kohteita. Kuvassa, jossa malli skeittasi, laitoin suljinaikaa pienemmälle, jotta liikkuva kohde pysyi tarkkana. Aukon esivalintaa säädin jonkin verran, jotta saisin taustaa sumeaksi ja mallit tarkoiksi.
Saatuamme ensimmäiset kuvaukset valmiiksi, lähetimme kuvia asiakkaalle arvioitavaksi. Asiakas piti kuvista, mutta mainitsi, että Day Offin logo näkyy liikaa ja toivoi enemmän kuvia, joissa tuotteet olisivat ensisijaisesti esillä.
Hakiessani uudet kuvauslainat jätin Day Offin tuotteet kaupan hyllylle ja keskityin kuvaamaan muita tuotteita.
Saatuamme ensimmäiset kuvaukset valmiiksi, lähetimme kuvia asiakkaalle arvioitavaksi. Asiakas piti kuvista, mutta mainitsi, että Day Offin logo näkyy liikaa ja toivoi enemmän kuvia, joissa tuotteet olisivat ensisijaisesti esillä.
Hakiessani uudet kuvauslainat jätin Day Offin tuotteet kaupan hyllylle ja keskityin kuvaamaan muita tuotteita.
Seuraavaksi tein nopeat tuotekuvaukset koululla, joissa kuvasin vain kenkiä, renkaita ja trukkeja. Kuvasin sekä ulkona, että sisällä, kuvauspöydällä lamppujen kanssa. Lamppu oli melko keltainen, joten jouduin manuaalisesti säätämään valkotasapainoa, tämän lisäksi otin kuvia erilaisilla aukoilla, nähdäkseni millaisella tarkkuudella tuote tuli parhaiten esiin. Hankalaa oli asetella lamput siten, ettei niiden heijastus näkynyt kuvassa.
Kävin välissä palauttamassa vanhat tuotteet ja hakemassa uudet kuvauslainat. Ennen kuvauksia koitin etsiä erästä kuvauslokaatiota, mutta ilmeisesti kyseinen rakennus oli purettu. En ehtinyt käydä katsomassa toista kohdetta etukäteen, joten näiden kuvausten suunnittelu jäi hieman puolitiehen. Kuvauspäivänä huomasin miten oleellista kuvauslokaatiossa käyminen, ennen kuvauksia on. Näissä kuvauksissa kului paljon enemmän aikaa kuvakulmien miettimiseen ja mallien asemoimiseen. Sää oli myös kuvausten suhteen haastavampi, vaihtelevan pilvisyyden takia. Jouduinkin vaihtamaan kameran asetuksia lähes joka kuvan välillä. Toisaalta tämä kasvatti itsevarmuuttani kameran käyttäjänä, kun oikeat säädöt alkoivat löytä helpommin. Kuvasimme myös sisällä, hylätyssä viljasiilossa, joka tuotti omat haasteensa vähäisen valon takia. Sain tämän kuitenkin käännetyä edukseni ja käytin hämyistä valoa tehokeinona. Tälläkertaa mallini eivät myöskään olleet niin kokeneita kameran edessä, joten pääsin harjoittelemaan heidän ohjaustaan ja luontevan ilmapiirin synnyttämistä. Aluksi hieman jäykät poseeraukset kuitenkin muutttuivat loppuakohden luontevimmiksi ja eläväisemmiksi. Myös näistä kuvauksista tuli useita onnistuneita otoksia.
Kameran säätöjä
Iso-Arvo
ISO-arvo kertoo kuinka herkkä kameran kenno on valolle. Pienempää ISO-arvo käytetään valoisalla kuvatessa ja mitä hämärämpää on sitä suurempi ISO-arvo vaaditaan. ISO-arvon kanssa tulee kuitenkin olla varovainen, mitä suurempaa arvoa käytät sitä enemmän kuvan kohina kasvaa. Kuvan valoisuutta tulisi siis lisätä, jos mahdollista, mielummin erillisillä valoilla , tai suljinaijan säädöillä.
Suljinaika
Suljinaika eli valotusaika määrittää kauanko valoa pääsee kameran kennolle tai filmille. Mitä pienemmän suljinaijan valitset, sen enemmän valoa pääsee kameraan ja päinvastoin suuremmalla suljinajalla valoa pääsee vähemmän.
Suljinajalla säädetään sitä, miten liike näkyy kuvassa.
Mitä lyhyempi suljinaika on sitä paremmin liikkeen saa pysäytettyä, hitaalla suljinajalla liike "näkyy" kuvassa. Jos suljinaika on pienempi kuin 1/50 tarvitaan kuvaukseen jalusta, jotta kamera pysyy vakaana eikä kuvasta tule heilahtanutta.
Aukko
Aukko on objektiivissa reikä, joka päästää valon sisään. Objektiivin aukon koko säätelee sitä, miten paljon valoa objektiivin läpi pääsee. Valon lisäksi aukko vaikuttaa kuvan syväterävyyteen. Aukkoa säädetään f-arvolla. Pienellä f-arvolla, eli aukon ollessa suuri, syväterävyys on pieni, eli vain pieni osa kuvasta on tarkka. Suurella f-arvolla, eli aukon ollessa pieni, kuvan syväterävyys on laajempi, jolloin kuva on kauttaaltaan terävä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti