Väriyhdistelmät
Väriyhdistelissä vallitsevimpina olivat murrettujen sävyjen yhdisteleminen. Perinteinen musta ja valkoinen toistuivat myös useissa kuvissa. Vaaleita sävyjä yhdisteltiin, luoden mogromisia kokonaisuuksia. Useissa kuvissa käytettiin myös murrettua tumman harmaata, valkoista ja yhtä thosteväriä tehokeinona. Vaaleat ja tummat sävyt oliva pitkälti vallalla. Kirkkaita puhtaita värejä ei juuri käytetty.
Kuva: http://riikkakantinkoski.com/tikkurila-color-now-2017-1/ |
Pintoja
Pitkään pinnalla ollut vaalea lakattu puu, jossa puun syyt jäävät näkyviin toistui useissa kuvissa. Vastapainona käytettiin usein rosoisia kivipintoja ja kuluneita vanhoja puupintoja. Kuvioitua tapettia, varsinkin vanhahtavaa medaljonki tapettia käytettiin, erityisesti potrettikuvissa. Kankaista eniten oli käytetty samettia sekä rosopintaista pellavaa.
Kuva: http://www.agentbauer.com/index.php/photographers/marcuslawett |
Materiaaliyhdistelmiä
Materiaalien yhdistelemisessä eniten esille nousi luonnonmateriaalin ja teollisenateriaalin yhdistäminen. Erityisesti kattauksissa oli käytetty materiaalien välistä kontrastia, kiiltävä ja matta. Puuta yhdisteltiin keramiikan ja metallin kanssa. Rosoisella kivipinnalla haettiin kontrastia keramiikan kiiltävään pintaan. Sisustuksessa käytettiin kovan ja pehmeän pinnan välistä kontrastia, kuten nahkaa ja puuvillaa, sekä puuta ja kiveä.
Kuva: http://www.agentbauer.com/stylists/joannalaven/interior |
Kuvaustaustoja
Tuotekuvauksissa käytettiin pääasiassa yksiväristä pelkistettyä taustaa. Kattaustentaustalla trendinä näytti olevan laudoista kootut pinnat. Muuten suosittuja kuvaustaustoja olivat rosoiset tekstuurit kuten kivipinnat, tapetit, marmorit ja puiset pinnat.
Kuva: http://susannavento.fi/project/aarrekid/ |
Sommitelmia
Sommitelmat vaihtelivat minimalistisista ja järjestelmällisistä, runsaisiin "hallittuihin kaaoksiin".
Kuva: http://riikkakantinkoski.com/mocca-master/37qoof3kkxngfw8xe2zo7zmlb819hy |
Kuvausrekvisiittoja
Erityisen suosittuja olivat luonnon materiaalit. Useissa kuvissa oli käytetty puiden oksia, kasveja ja kiviä. Myös hounekasvit ja leikkokukat olivat suosittuja. Ruokakuvissa rekvisiittana oli käytetty yrttejä sekä mausteita, esimerkiksi basilikan vartta tai kanelitankoa. Sisustuksessa suosittua
rekvisiittaa olivat taljat ja kynttilät.
Kuva http://susannavento.fi/project/aalto-vases-for-iittala/ |
Kuvakulmia
Flatlay-kuvia, eli suoraan ylhäältä päin otettuja, oli käytetty tehokeinona erityisesti tuotekuvissa. Kattauksia oli kuvattu pääasiassa lievästä lintuperspektiivistä, mutta myös flatlayta ja hieman alaviistosta eli sammakkoperspektiivistä otettuja kuvia oli hyödynnetty. Sisustuskuvat oli usein otettu viistosti tai kohtisuoraan. Itse koin mielenkiintoisiksi kuvat, jotka oli otettu siten, että horisontti oli vinossa, mutta kuvan sommittelun avulla kokonaisuudesta oli saatu harmoninen.
Kuva: http://susannavento.fi/project/castren-snellman/ |
Kuvan rajausta
Kuvien rajauksessa en huomannut yhtä tiettyä kaavaa. Kuvia löytyi niin laaja-, puoli-, lähi- ja erikoislähikuvinakin. Mielenkiintoisempana koin asetelmat jotka oli kuvattu siten, että tuote rajautuu keskeltä, kuin kuvat joissa tuote näkyy kokonaan. Myöskin kuvat, joissa esineitä ei ollut keskitetty keskelle, vaan ne olivat jossakin reunassa ja tyhjä tila loi jännitettä kuvaan.
Kuva: http://www.agentbauer.com/stylists/sandraboart/food |
Valoja ja varjoja
Kylmä kohtisuora valo, joka ei juuri jättänyt varjoja toistui useissa tuotekuvissa. Toisaalta kontrastina löytyi kuvia, joissa tummat tuotteet oli kuvattu voimakkailla varjoilla. Usein luonnonvaloa ja sen luomia varjoja oli hyödynnetty, luomaan kevyttä tunnelmaa. Mielenkiintoisia kuvista teki se, miten valo taittui erilaisista pinnoista, luoden uusia valoja kuvien sisällä.
Kuva: http://susannavento.fi/project/residence-magazine-nro-9/ |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti